Търновските мостове

 Владишкия мост е изграден от масивни каменни устои и дървенаконструкция. Според някои историци от двете страни моста е имало отбранителни кули и на негово място е имало по-стар мост,от времто на Втората Българска държава. Името му идва от това,че е в близост до старата търновска митрополия и по не го са минаваливисши духовници. Построен през 1774 г. като е свързвал обитаваните от българи и турци ляв бряг (крепостта „Царевец“ на турски – „Хисар“, манастирът Великата Лавра,Храмът „Свети Петър и Павел“) и десен бряг (крепостта „Трапезица“, Храмът „Свети Георги“,Храмът „Димитър Солунски“). До 1935 г. е бил единственият мост в Асенова махала, по който е минавал пътят от Търново за Арбанаси. На моста са снимани сцени от няколко български филма и един сръбски сериал.

Строителството на моста „Цар Борис ІІІ“, известен още като"каменния мост" е започнато на 22 юни 1930 г. Мостът е декориран с гипсови облицовски - символи от Царство България. Той е част от новата пътна връзка, изградена през 30-те години свързващаТърново с Горна Оряховица и Арбанаси.

Работническия мост в града е изграден през 1985-та година, да свързвалфабрика "Мавриков" и други предприятия със спирката в подножиетона Царевец от другия бряг.

Стамболовия мост е проектиран да свързва новата част на града,с местността Боруна. Главен проектант на съоръжението е италиански архитект Джовани Мосути. На 24 май 1932 година, 27-годишният пилот Петко Попганчев със самолет ДАР-1А, преминава под свода на Стамболовия мост. През 30-те годинипрез зимния сезон под свода на моста са се организирали пързаляния с кънки. В края на 80-те моста се затваря за движение на автомобили, поради опасения от увреждане на конструкцията.

Железопътните мостове са строени в периода 1899 - 1900. През 70-те години на XX век паралелно на тях се изграждат и автомобилни мостове, които са по протежето на главния път Русе - Стара Загора.

Турсия мост, най-вероятно е бил изграден на основата на старобългарски мост, свързващ Света гора с Царевград. В последните години на Турското робство е бил първоначално дървен. Няколко пъти е бил задрушаван от придошлите води на Янтра. 




[1] 5 емблематични български моста с впечатляваща история (втора част), bulgarianhistory.org

[2] Владишки мост, strannik.bg

[3] Владишки мост на сайта на Община Велико Търново. //

[4] Ремонтират Владишкия мост във Велико Търново[неработеща препратка]