Градски транспорт в Търново

До началото на XX век,транспортът в града,се е осъществявал чрез файтони и каруци.В началото на 1920-та година в града се създават първите омнибусни линии свързващи града с Железопътна гара Горна Оряховица.В града,се установява седалище на Автомобилно дружество "Стрела".Закупуват се 16-местни автобуси:Опел,Фиат и Интернасионал,които осъществяват транспортна връзка между Търново и Горна Оряховица.Първата напълно градска линия е открита през 1939-та година.Тя е свързвала ЖП гара Трапезица,заедно с чешмата в местността "Качица",като е имала 10 спирки.Обслужвана е била първоначално от камион преправен на автобус "Ханза Лойд" с 25 места.Машината е преправена във фабрика в западния край на тогавашните граници на града.През следващите години се закупува още един по-малък автобус за нуждите на автобусната линия.След политическите промени в страната и разрастването на града се правят промени в траспортния пан на града.Закупуват се и първите автобуси Чавдар М50,базирани на Шкода 706РТО.До 1965-та година,се създават още 3 крайградски линии и 3 градски:

Линия №1 Фабрика "Мавриков" - бул."Димитър Иванов" - Обиколна(Беяковско шосе)
Линия №2 Фабрика "Мавриков" - бул."Никола Гаровски" - Качица
Линия №3 Пл. "Чевена звезда"("Майка България") - Дебелец
Линия №4 Беляковска чешма" - Великотърновски университет
Линия №5 Окръжен съвен" - ул."Мармарлийска" - Великотърновски университет
Линия №6 Пл. "Чевена звезда"("Майка България") - Великотърновски университет
Линия №7 Търново - Самоводене - Горна Оряховица
Линия №8 Пл. "Девети септември" - Дебелец

Eдин от първите съветски автоуси е ПАЗ 3120 с регистрационен номер:ТН 0665
Първия чешки автоус за междуградси пътувания е Шкода 706 с ремарке с регистрационен номер:ВТ 1363
Създава се нова линия по следния маршрут  Железопътна гара Трапезица - Стара поща - Паметник"Майка България" - Кино "Искра" - Крайградска вилна зона - Гробищен парк.В началото на 60-те години,се създават още 4 линии,едната от която свързва града с Дебелец линия номер 6 свързаваща Търново с Шемшево и линия 8 свързваща Велико Търново с Беляковец.Създава се линия номер 5 тръгваща от  ЖП Гара Трапезица - Площад Царевец - булевард Независимост - ул."Никола Габровски" - ул."Мармарлийска"Обосновават се две основни линии свързващи Велико Търново с Горна Оряховица - едната през Самоводене и Първомайци и другата през Шереметя и Лясковец.В края на 70-те години,се създава линия Номер 4 свързавща квартал "Акация" с Великотърновския университет.В края на 70-те години за обществени нужди се закупавът първите унгарски Икарус 180. Тогава в градския транспорт работят 6 автобусни бригади. 
След разрастването на индустриалните зони в града,се създават и следните линии в средата на 70-те години:
Линия №7 Фабрика "Мавриков" - Асенова махала - бул."Независимост" - Община - бул."Никола Гаровски" - квартал "Чолаковци"
Линия №11 Фабрика "Мавриков" - Асенова махала - бул."Независимост" - Община - бул."Димитър Иванов" - квартал Триъгълника - квартал "Чолаковци"
Линия №9 Беляковско шосе - бул."Димитър Иванов" - Съд - Община - бул."Христо Ботев" - Южна промишлена зона - квартал "Чолаковци"
Линия №12 Западна промишлена зона - бул."Никола Габровски" - Съд - Община - бул."Христо Ботев"
В началото на 80-те години след разрастването на града,се откриват следните линии:
Линия №13 квартал Пишмана - бул."Никола Габровски" -Община - бул."Христо Ботев"  - Великотърновски университет

След 1985-та година се прави нова транспортна схема със допънителни линии:
Линия №15 квартал Пишмана - бул."Никола Габровски" -Община - бул."Независимост"  - площад "Царевец"- фабрика "Мавриков"

Няколко години по-късно в експлоатация визат ботевградските Чавдар 11Г5.В края на 80-те години са закупени десетика Икарус 280 7 единични и три съчленени.

Освен българските автобуси Чавдар,в Търново,са се движели и два бъгарски автобуса от производителя от Търговище - Кента.Двата автоуса са били на разположение по иниите 4 и 30.

Годишен пътникопоток в търновския ДАП:
1969 - 22 425 700 души
1975 - 23 140 000 души
1980 - 26 940 000 души

единични:
Рено Тн 1925
Шкода 706 Тн 1876
Шкода 706 ВТ 2738
Икарус 180 ВТ 8562
Чавдар 11Г5 ВТ 6055
Чадвар М80  ВТ 3146 А
Чадвар М80  ВТ 8733 Г
Чавдар 11Г5 ВТ 1196 К
Чавдар 11Г5 ВТ 6055

съчлениени:
Икарус 280 ВТ 0926 Г
Икарус  280 ВТ 7308 Л
Икарус 280 ВТ 6445 АА
Икарус 280 ВТ 8070 АТ

Първия автобус след промените,който не е произведен от страна от Източния блок е МАН SL 202 ВТ 8101 АТ по линия 110.Закупени са още два Ман-а  ВТ 2186 АХ, ВТ 2187 АХ,през следващите месеци.

През 2015 година в града за първи път се тества електрически автобус. В града по крайградските линии се движат два триосни SETRA S 319 NF. Други нови закупени автобуси са: Мерцедес-Бенц Ситаро и Ван Хол. През 2015-та година за първи път в града се тества електрически автобус EBN 9.5 на чешката марка SOR. Няколко месеца по-късно е изпробван електрически автобус Чериът моторс. През 2020-та година по улиците на старопрестолния град се движи пробно турски електрически автобус Карсан. През 2021-вагодина пристигат официално три електрически автобуса. До края на 2023-та година се завършва и паркингът и мястото за зареждане на електрическите автобуси.

[1] https://busphoto.eu
[2] ДА Велико Търново Ф 1377